Již před osmou hodinou ranní, kdy začala prezence na 10. ročník setkání historických vozidel Čelkovice 2011, se k táborské průmyslovce začali sjíždět první účastníci. Pořadatelé měli tentokrát ruce plné práce, protože jubilejní setkání a krásné slunečné počasí přilákalo i ty, co v tento čas již zpravidla se svými historickými skvosty tolik nevyjíždějí. Přestože se očekával rekord v účasti, s takovým množstvím vozidel se nepočítalo. V posledních letech se pohyboval počet zúčastněných mezi 150 až 160, letos ale dorazilo na jízdu 242 historických strojů.
Vysoký počet startujících způsobil před startem první etapy, kterou byla jízda pravidelnosti kilometrovým úsekem po čelkovických serpentinách, nemalé starosti s tím, jak porovnat všechny stroje do úzkého prostoru nábřeží na levém břehu řeky Lužnice. Úkol byl o to složitější, že se do prostoru startu dá projíždět jen po poměrně úzkém mostu. Díky trpělivosti obyvatel Čelkovic a vzájemné ohleduplnosti účastníků se podařilo nejsložitější logistický úkol zvládnout tak, že přesně v 10.00 hodin podle časového harmonogramu odstartoval první jezdec na trať. V cíli jej čekala časomíra, která vyhodnotila, jak přesně dodržel stanovenou průměrnou rychlost 35 km/h. Za její nedodržení čekal závodníky za každou sekundu, a to jak do plusu, tak i do mínusu, jeden trestný bod.
Přesun z Čelkovic do Soběslavi byl v Čenkově zpestřený plněním soutěžního úkolu. Jedinou otázkou se pořadatelé ptali, zda nejstarší československý automobil Tatra Präsident z roku 1897 vystavený v Národním technickém muzeu v Praze je originálem nebo kopií. 155 odpovědí bylo správných, tedy že exponát v pražském muzeu je originálem, zatímco shodný vůz, který se nachází v továrním muzeu v rodné Kopřivnici, je jeho věrnou kopií, postavenou v roce 1977.
Přestávka spojená s výstavou vozidel na náměstí v Soběslavi posloužila k tomu, aby účastníci nabrali sílu ke třetí etapě do Chýnova. Před vlastním startem museli splnit další úkol. Tentokrát se nejednalo o vědomosti z historie motorismu v Čechách, ale o technickou zdatnost řidičů, kteří museli najet co nejpřesněji na střed startovní čáry. Rozdíl mezi pravou a levou stranou vozidla pak znamenal další trestné body. Co centimetr nepřesnosti, to trestný bod.
Krátká zastávka v Chýnově před základní školou předznamenala příjezd celé kolony do 10 kilometrů vzdáleného Tábora. Tam se objevila první skupinka motocyklů v 15 hodin a během dvaceti minut už byl vymezený prostor na táborském Žižkově náměstí naplněný k prasknutí. Všichni účastníci měli za sebou 68 kilometrů jízdy podzimně zbarvenou, sluncem zalitou krajinou a v každé sebemenší vesničce, kudy vedla trasa, vzpomínku na mávající diváky, kteří si nenechali ujít nevšední zážitek.
Atmosféra na Žižkově náměstí v Táboře podtrhla celodenní pohodu. K poslechu hrála kapela Street Band swingové melodie a vedle vystavených historických motocyklů a automobilů mohly stovky diváků obdivovat funkční stacionární motory, abstraktní sochařské umění nebo současný soutěžní speciál Brisk WRC01. Slavnostní okamžik nastal při vyhlašování výsledků ve čtyřech soutěžních kategoriích. Kromě toho byly předány dvě zvláštní ceny.
Čelkovice 2011 - výsledky
Motocykl do roku výroby 1945 včetně: | |||
1. | Krejčí Jiří | Jawa 250 Special | 1939 |
2. | Punčochář Jiří | ČZ 98 | 1939 |
3. | Rohelová Markéta | ČZ 175 Standart | 1937 |
Motocykl po roce výroby 1945: | |||
1. | Duda Petr | Jawa 250 typ 353/4 | 1960 |
2. | Vachtl Milan | Jawa-ČZ 250 typ 353 | 1957 |
3. | Adamovský Karel | ČZ 150 C | 1951 |
Automobil do roku výroby 1945 včetně: | |||
1. | Kazda Lukáš | Tatra 57A | 1936 |
2. | Janecký Václav | Aero 30 | 1934 |
3. | Samec Vlastimil | Mercedes-Benz 170V | 1938 |
Automobil po roce výroby 1945: | |||
1. | Matoška Martin | Škoda 1000 MB | 1968 |
2. | Pilský Jan | Volvo 760 | 1985 |
3. | Svítil Martin | Fiat 124 Spider | 1983 |
Cena pořadatele za nejelegantnější vozidlo: | |||
Novotný Lubomír | Jaguar E-Type | 1966 | |
Speciální cena za originalitu: | |||
Anička Kazdová | Aero dřevěný dětský vozík |
SPŠ Tábor opět předvedla, že je nejen uznávanou vzdělávací institucí regionu v oblasti strojírenství a stavebnictví, ale že dokáže uspořádat rovněž velkou kulturní a motoristickou akci, která se již po dobu deseti let řadí k nejvýznamnějším událostem táborského léta. Dokladem je velký zájem veřejnosti, a to nejen ve městě samotném, ale také v Soběslavi, v Chýnově a v dalších obcích, kterými procházejí etapy jednodenního setkání historických vozidel.
Povedené desáté setkání historických vozidel Čelkovice 2011 zná své vítěze a nezbývá nic jiného, než se těšit na otevření druhé desítky ročníků těchto populárních závodů. Setkání s pořadovým číslem 11 se uskuteční v tradičním termínu, tedy o první říjnové sobotě 6. 10. 2012.