První říjnová sobota již tradičně patří v Táboře historickým vozidlům. Toto setkání v roce 2002 obnovila SPŠ strojní a stavební Tábor jako vzpomínku na kdysi pořádanou jízdu do vrchu v Čelkovicích. Kilometrová trať byla zachována v původní podobě a vede od čelkovického mostu serpentinami až k rozcestí na Pintovce. Odtud pochází název akce, pro letošek jako Čelkovice 2012.
Setkání ovšem není jen jízda do vrchu, při níž účastníci projíždějí vymezený úsek předepsanou průměrnou rychlostí 30 km/h a připisují si trestné body za předčasný nebo pozdní příjezd do časové kontroly. Z Čelkovic vedla další cca desetikilometrová etapa do Chýnova, kde se poprvé všech 201 zaregistrovaných vozidel sešlo pohromadě. Zde bylo připraveno občerstvení a zatímco majitelé aut a motocyklů nabírali nad klobásou sílu k další jízdě, ostatní návštěvníci si mohli prohlédnout vystavené historické skvosty.
Před odjezdem do Mladé Vožice si pořadatelé z táborské průmyslovky nachystali v Chýnově technickou disciplínu, která byla součástí celkového hodnocení. Úkolem každého ze soutěžících bylo najetí na startovní čáru s co největší přesností tak, aby jeho stroj byl pokud možno uprostřed vymezeného prostoru. Rozdíl vzdálenosti pravého a levého předního kola automobilu, resp. pravé a levé strany přední pneumatiky motocyklu od krajů startovní čáry dával prostor k udělení dalších trestných bodů.
Závěrečná etapa z Mladé Vožice do Tábora už byla pouze přejezdová, bez vlivu na konečné pořadí. Táboráci spatřili první startující v půl třetí odpoledne na Žižkově náměstí, které se během následujících minut zcela zaplnilo jak vystavenými veterány, tak zvídavými návštěvníky. Náměstím se linula příjemná hudba táborského Street Bandu a když pak ředitel SPŠ Tábor vyhlašoval výsledky v jednotlivých kategoriích, byl každý z vyhodnocených odměněn nejen dárky od sponzorů, ale i bouřlivým potleskem ostatních účastníků a přítomných diváků.
Se vstupem do druhé desítky ročníků těchto setkání nastala zajímavá změna ve startovní listině. Doposud se na seznamech téměř každý rok opakovala stejná jména a stejná technika. Letos se ale vedle skalních účastníků přihlásili ryzí nováčci a obohatili tak výrazným způsobem startovní pole. Stoupl také počet těch, kteří přijeli z větší dálky. A tak vedle Jihočechů zamířili do Čelkovic veteránisté ze Středočeského kraje, z Prahy nebo z kraje Vysočina. Počtem 201 zúčastněných vozidel se jednalo o druhou nejpočetnější účast s tím, že loňský jubilejní 10. ročník s 236 účastníky zřejmě zůstane ještě na dlouho nepřekonatelným.
Mezi novinkami zaujal třímístný motocykl Čechie 600 z roku 1929 nebo několik anglických automobilových sporťáků MG z padesátých let minulého století. Nechyběly ani americké koráby značek Buick, Cadillac nebo Oldsmobile. Nejpočetněji byly mezi motocykly zastoupeny domácí značky Jawa a ČZ, objevily se ale i letité skvosty jako například anglický Triumph z roku 1926 nebo jen o rok či dva mladší stroje NSU nebo Indian. Mezi automobily co do počtu vládly startovnímu poli škodovky Spartak, Octavia a Felicia. Diváckou pozornost také poutal výrazně žlutý VW-Porsche 914 i nádherně kapotovaný VW Karman-Ghia z roku 1962, jehož majitel se stal absolutním vítězem letošního setkání.
Výsledky 11. setkání historických vozidel Čelkovice 2012
Technická disciplína – garant SPŠ strojní a stavební Tábor:
automobily | 1. | Jiří Mičánek | Škoda Felicia (1960) |
motocykly | 1. | František Kubera | Jawa 250 kývačka (1957) |
1. | Jiří Cihla | Jawa 250 pérák (1952) |
Motocykly s rokem výroby po 1945 – garant Město Mladá Vožice:
1. | Vladimír Prášek ml. | Skútr ČZ 175 typ 501 (1959) |
2. | Jakub Adamovský | ČZ 250 typ 471 (1974) |
3. | Pavel Maruna | Jawa-ČZ 150 (1955) |
Automobily s rokem výroby po 1945 – garant Město Chýnov:
1. | Petr Pudil | Fiat 850 Coupé (1971) |
2. | Michal Burian | Škoda 110 R Coupé (1977 |
3. | Jaromír Menšík | MG TD (1951) |
Motocykly s rokem výroby do 1945 – garant Město Tábor:
1. | Jiří Punčochář | ČZ 98 (1939) |
2. | Markéta Rohelová | ČZ 175 Standart (1937) |
3. | Vlastimil Koutek | Čechie 600 (1929) |
Automobily s rokem výroby do 1945 – garant Reklamní společnost QUO s.r.o. Tábor:
1. | Václav Janecký | Aero 30 (1934) |
2. | Vlastimil Samec | Mercedes-Benz 170V (1938) |
3. | Štěpán Drbal | Tatra 57A (1936) |
Absolutní vítěz – garant CB-Auto a.s. Tábor (cena: víkend s VW New Beetle a plnou nádrží):
Zdeněk Janovský | VW Karman-Ghia (1962) |