Jihočeský pohár historických vozidel se v sezóně 2017 konal počtvrté v řadě (poprvé byl Jihočeský pohár uspořádán v roce 2014) a opět se soutěžilo o Putovní pohár hejtmanky Jihočeského kraje. Úvodní ročník vyhrál Jaroslav Pecín s automobilem Tatra 57b (rok výroby 1945), o rok později jej vystřídal Karel Kovář na motocyklu Yamaha DT 250 (1979), aby se po roční přestávce Jaroslav Pecín v roce 2016 opět vrátil na nejvyšší stupínek pro absolutního vítěze. V prvních dvou ročnících měli soutěžící možnost sbírat body ve čtyřech soutěžích, od třetího ročníku přibyla k pořadatelům z Jihočeského autoklubu - VCC Jindřichův Hradec, z KHV Křenovice, z Českého veterán klubu (pořádá soutěž Selské baroko) a SPŠ Tábor, která organizuje společně se společností QUO-ST Tábor a sdružením Asfaltado tradiční jízdu do vrchu v Táboře-Čelkovicích, pátá soutěž. Staly se jí Chotovinské zatáčky, akce pořádaná Václavem Janeckým a jeho Muzeem historických vozidel v Chotovinách. Stejná sestava pořadatelů zajišťovala i čtvrtý ročník Jihočeského poháru v roce 2017.
V roce 2017 se opět podařilo získat pro účast v soutěžích Jihočeského poháru velké množství startujících, a to nejen z Jihočeského kraje. Tím se naplňuje jeden z cílů poháru – popularizovat nejen historickou techniku a připravit pro diváky zajímavý sportovně kulturní zážitek, ale také ukázat pohostinnost jihočeské krajiny, vesnic a měst a propagovat ji mezi účastníky z ostatních částí České republiky, případně ze zahraničí.
Termíny a počty účastníků jednotlivých soutěží:
startujících | ||
27.5.2017 | Veteráni Jindřichohradeckem | 91 |
16.7.2016 | Křenovická jízda | 75 |
6.8.2016 | Chotovinské zatáčky | 108 |
3.9.2016 | Selské baroko | 102 |
1.10.2016 | Veteráni Čelkovice | 158 |
celkem | 534 |
V každé kategorii se přidělují body: za 1. místo 40, za 2. místo 32, za 3. místo 25, za 4. místo 22 …Po skončení posledního závodu se vyhlašují podle celkového počtu získaných bodů jednak vítězové v kategoriích, jednak soutěžící s největším počtem bodů absolutně. Ten se pak stává držitelem Poháru hejtmanky Jihočeského kraje.
Všechny akce se řídí jednotným základním pravidlem - jsou vypsány čtyři hodnocené kategorie:
kategorie M1 | motocykly do roku výroby 1950 |
kategorie M2 | motocykly od roku výroby 1951 |
kategorie A1 | automobily do roku výroby 1950 |
kategorie A2 | automobily od roku výroby 1951 |
Soutěžní úkoly, způsob vyhodnocení a další detaily zůstávají v kompetenci jednotlivých pořadatelů. Současně je kladen důraz na to, aby soutěže nebyly pojaty pouze jako sportovní akce, ale aby měly také společenskou a kulturní stránku. Proto pořadatelé dbají v rámci programu na propagaci technického dědictví i krás Jihočeského kraje, jehož území soutěžní trasy pokrývají.
Výsledky Jihočeského poháru 2017 po jednotlivých kategoriích:
Kategorie A1: | rok výroby | bodů | ||
1. | Jaroslav Pecín | Tatra 57b | 1945 | 135 |
2. | Stanislav Pekař | Tatra 57 Sport | 1934 | 90 |
3. | Miroslav Drtina | Škoda 1102 Tudor | 1950 | 84 |
Kategorie A2: | ||||
1. | Zdeněk Brádka | Volha GAZ M21 | 1972 | 99 |
2. | Radek Švepeš | Škoda 110 L | 1975 | 55 |
3. | Milada Dvořáková | Škoda Felicia | 1961 | 43 |
Kategorie M1: | ||||
1. | Jiří Myslivec | Jawa 250/11 | 1949 | 105 |
2. | Jiří Lacina | Jawa 250/11 | 1947 | 102 |
3. | Vladimír Chalupský | BMW R75 Sahara | 1943 | 65 |
Kategorie M2: | ||||
1. | Petr Vandrovec | ČZ 481 Trial | 1971 | 48 |
2. | Miroslav Kadlec | Jawa 350/354 | 1958 | 40 |
3. | Rostislav Matuš | Jawa 350/354 | 1959 | 40 |
Absolutním vítězem a držitelem Putovního poháru hejtmanky Jihočeského kraje se stal pan Jaroslav Pecín, který tak obhájil loňské prvenství a pohár získal do držení již potřetí.
Po skončení sezóny vyhodnotil organizační výbor 4. ročník jako úspěšný. Podařilo se udržet rozšířený počet pěti soutěžních podniků, všichni pořadatelé se zhostili své úlohy se ctí. Podařilo se rovněž udržet vysoký počet účastníků s průměrem přesahujícím 100 startujících na každou soutěž, a to i přesto, že letos při některých akcích příliš nepřálo počasí, což se zpravidla vzhledem k povaze závodů a ceně historických strojů negativně projevuje na účasti. Při soutěžích byla dodržována všechna bezpečnostní pravidla a nebyly vzneseny žádné protesty. Čtvrtým držitelem Poháru hejtmana Jihočeského kraje se stal Jaroslav Pecín s automobilem Tatra 57b, který si pozici favorita udržel především pravidelnou účastí a bodováním v každé z pěti soutěží.