Jan Pták st. je motocyklový závodník každým coulem. Vášeň pro rychlé motocykly zdědil po svém otci, který proháněl v 50. letech minulého století takové velikány československého motosportu, jakými byli František Šťastný, Jiří Simandl nebo Saša Klimt. Když se však Jan Pták nejstarší při tréninku na GP Československa 1954 zranil a zlomený krček špatně srostl, byl s velkými závody konec. Logicky se nabízela možnost předání žezla synovi, ale matčiny obavy o jeho zdraví měly větší váhu. Z Jana Ptáka staršího se mezitím stal šikovný strojař. Pokaždé při práci v domácí dílně pošilhával po otcově odstaveném závodním motocyklu ESO 500 OHV, bez jeho svolení si ovšem sednout za řídítka nedovolil.
Od roku 1983 se v tehdejším Československu začaly pořádat závody Klasik pro historické závodní motocykly. V té době měl Jan Pták st. za sebou prvních a současně na dalších šest let zatím posledních pět kilometrů za řídítky motocyklu ESO, to když se po dlouhých 26 letech jeho otci v roce 1980 zastesklo po hřmotném zvuku závodního motoru. Náhodná návštěva závodu seriálu Klasik v Jindřichově Hradci ovšem zásadním způsobem změnila jeho život. Atmosféra mu učarovala a skutečnost, že v dílně stojí připravený výkonný motocykl, mu nedala spát. Poprvé se postavil na start závodu v Kolíně v roce 1986. Premiéra skončila neslavně. Zadřený motor a přetržená ojnice jej vyřadila z účasti v dalším průběhu sezóny. V roce následujícím už ale absolvoval celý seriál a nejinak tomu bylo v příštích devíti letech. S fyzicky náročným sportem se rozhodl skončit až těsně před šedesátkou.
Tak zcela ale Jan Pták st. z motoristických akcí nezmizel. Na tři roky sice zapůjčil slavné ESO 500 OHV do motocyklového muzea Old Racing Collection ve Dvoře Králové, jenže tou dobou už se k závodění s historickými motocykly propracoval i jeho syn Jan Pták ml. Ten si zrenovoval další z domácích motocyklových skvostů po dědovi, závodní dvoutaktní pérák Jawa 350. Společně tak vyrážejí, byť sporadicky, na závody nebo veteránské srazy. V roce 2014 se oba dočkali pravděpodobně největšího zážitku své jezdecké kariéry. Jako aktivní účastníci Brno Grand Prix Revival se postavili po boku světových legend na startovní a cílovou rovinku Masarykova okruhu a užívali si závodění s takovými jmény jako Jim Redman (šestinásobný světový šampión a vítěz Velké ceny ČSSR 1965), Rudolf Thalhammer (rakouský vítěz československé velké ceny z roku 1961) nebo Peter Baláž (několikanásobný československý motocyklový šampión).