Než jsem sedl k počítači, přemýšlel jsem, jak se vlastně s Markem známe dlouho. Vyšlo mi, že už opravdu dlouho. Osobně nějakých třináct let a v čase předtím jsme určitě oba tušili, že existujeme. Spojuje nás totiž vášeň k historickým strojům a jak jsem Marka poznal, tak ke strojům obecně, přestože já jsem strojař a on lékař. Naše společné putování světem oldtimerů a youngtimerů začalo při druhém ročníku čelkovické jízdy do vrchu v roce 2003, který jsem já organizoval a on přijel jako účastník s dodnes špičkově zrenovovaným Renaultem 4 CV z roku 1957. Žluťásek (Renault 4 CV je vyvedený v sytě žluté barvě) nezůstal jediným historickým automobilem ve stáji Marka Slabého. Jako správný doktor plnící Hippokratovu přísahu se jal postupně léčit další automobily a vdechovat jim druhý život. Vůbec prvním youngtimerem v jeho vlastnictví byl Ford Taunus 17M (1961), k němu přibyl další Renault, tentokrát typ 8 (1962), oba vozy ale mezitím přešly k jinému majiteli, dále pak Škoda 110 R Coupé (1979) v ne příliš častém provedení s pravostranným řízením nebo Mercedes-Benz 200 D v úpravě Binz (1965) pro záchrannou zdravotní službu (o něm píšeme v předchozím článku) a také motocykl ČZ 150c (1951).
Marek Slabý, jak jsem se někde o něm dočetl, koketoval s medicínou od dětství. Sám jako malý pacient musel strávit řadu týdnů po nemocnicích, ale pro něj s typickým optimismem si odnášel z těchto pobytů hlavně to pozitivní. Na několik operací, které podstoupil, postupně zapomněl. Zato mu utkvěly v paměti vzpomínky na snídaně, na autíčko na klíček, na hezké sestřičky. Pak do jeho života vstoupila při studiu na táborském gymnáziu jazzová muzika a chvíli dokonce uvažoval o studiu architektury a výtvarného umění. Jenže dětské zážitky z vinohradské nemocnice a snad i vnitřní potřeba vrátit alespoň část z toho, co mu věnovali lékařští specialisté, jej přivedly na pražskou Fakultu dětského lékařství. Odsud už to byl jen kousek k záchranné službě a urgentní medicíně.
Do praxe Marek Slabý nastoupil krátce po listopadových událostech 1989. Byla to šťastná doba, protože znamenala pro lékaře převratné změny v léčebných metodách i v přístrojovém vybavení. A měnil se i vozový park záchranné služby, na jejíž činnosti se občas Marek jako sloužící lékař podílel. Tahle práce ho bavila víc a víc, až jej zcela pohltila. Od roku 2000 začal působit na postu ředitele záchranné služby v Táboře a po reorganizaci a sloučení okresních pracovišť v roce 2005 se stal ředitelem Jihočeské záchranné služby. Z jeho vzpomínání vyplývají až neuvěřitelné skutečnosti. Například že v první polovině 90. let připadala na každý okres Jihočeského kraje jediná posádka záchranné služby ve složení doktor, sestra a řidič. Pouze České Budějovice vzhledem ke své velikosti disponovaly dvěma vozy a Dačice pro svou odlehlost obdržely výjimku a přestože nebyly okresem, působila v jejich regionu také jedna profesionální posádka.
Táborská nemocnice používala v té době ambulanci Range Rover Lomas (1976). Ta však s ohledem na své stáří dosloužila a byla nahrazena francouzským Renaultem Master. V překotném sledu událostí se Marek Slabý cítil jako ryba ve vodě. Pod jeho vedením záchranné služby stoupl počet posádek, které dostaly novou techniku v podobě moderních automobilů s dobrou prostupností i náročnějším terénem, bylo vytvořeno jednotné krajské operační středisko a zásadním způsobem se změnil vzhled sanitek. Současná grafická podoba vozů vychází z britských zkušeností a po vzoru Jihočechů ji nakonec přijaly i zbylé kraje České republiky.
První historický automobil si Marek Slabý pořídil zkraje 90. let. Byl jím již zmiňovaný žlutý Ford Taunus. V současnosti pečuje o tři automobily, které pečlivě střídá při svých vyjížďkách a startech na veteránských soutěžích, ale jako by to málo, na konci října 2015 k nim přibral do péče raritu v podobě francouzského sportovního vozu Matra Murena. Se sanitou Mercedes-Benz 200 D v originální úpravě karosárny Binz se dostal do povědomí i zahraničních vystavovatelů, kteří ho v roce 2013 požádali o její zapůjčení na výstavu historických automobilů německého Červeného kříže v rámci prestižního autosalónu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. A jak ho známe my na jihu Čech? V posledních letech především jako organizátora dvou zajímavých akcí. Na Táborsku tradičně otevírá veteránskou sezónu Velikonoční jízdou, která má za sebou již jedenáct úspěšných ročníků. Od roku 2012 je pak pořadatelem dálkové soutěže 0 106 Jihočeským krajem se startem z českobudějovického výstaviště, odkud soutěžní posádky vyrážejí na 200 mil dlouhou celodenní túru, lemovanou malebnými jihočeskými zákoutími. Kromě toho s partou nadšenců rád vyráží na dálkové letní výlety například do rakouských nebo italských Alp. V tom případě vždy řádně provětrá dvoustupňový karburátor svého „erka“ a nikdy přitom není sám. Po boku Marka Slabého totiž nelze dlouho setrvat v pasivitě.